bekijk Alle publicaties

FIFA Football Agent Regulations

Het Duitse Gerechtshof handhaaft de afwijzing van de toepassing van de FIFA Football Agent Regulations (FFAR). De juridische strijd bereikt later zijn kookpunt, wanneer het Hof van Justitie van de Europese Unie antwoord zal geven op de prejudiciële vragen omtrent de FFAR.

In december 2022heeft de FIFA Council de FFAR goedgekeurd, welke op 9 januari 2023 in werkingzijn getreden. De FFAR zorgen voor een nieuw juridisch kader voorspelersmakelaars en de uitvoering van hun diensten. Dit zal gezien moetenworden ter vervanging van de FIFA Regulations on Working with Intermediaries.

De doelstellingenvan de FIFA waren om een minimumnorm in te stellen voor het niveau vanvoetbalmakelaars. Dit zal bijdragen aan het versterken van de contractuelestabiliteit, de bescherming van de integriteit van het transfersysteem en hetbereiken van meer financiële transparantie. Dit alles zal volgens de FIFAleiden tot een betere bescherming van belanghebbenden, zoals voetballers encoaches.

De belangrijksteveranderingen die de nieuwe regels met zich meebrachten om deze doelen tebereiken, waren onder andere:

  • een verplicht     licentiesysteem met een verplicht examen voor alle voetbalmakelaars;
  • de invoering     van een maximum aan de makelaarsvergoedingen; en
  • het verbod op     simultane club- en spelersvertegenwoordigingen in dezelfde transactie om     belangenverstrengeling te voorkomen.

Vanuit praktischoogpunt is het niet moeilijk om te zien dat de nieuwe regels niet door iedereenin de sector warm onthaald werden. Agenten hebben hun krachten gebundeld enzijn de juridische strijd aan te gaan tegen de invoering van de FFAR.

De arrondissementsrechtbankin Dortmund heeft een voorlopige voorziening getroffen die de Duitsevoetbalbond verhindert om de FFAR te implementeren totdat het Hof van Justitievan de Europese Unie een uitspraak heeft gedaan over deze kwestie. Debelangrijkste reden hiervoor is dat het Hof van mening was dat de FFAR eenconcurrentiebeperkend element kon bevatten.

In april 2023vroeg de rechtbank van Mainz het Hof van Justitie van de Europese Unie om eenprejudiciële beslissing over dit onderwerp. De rechtbank vroeg het Hof vanJustitie van de Europese Unie of (1) het is verboden om een maximum te stellenaan de vergoedingen die betaald worden aan de spelersmakelaar en of het (2)voor derden verboden is om de vergoeding te betalen die verschuldigd is uithoofde van een vertegenwoordigingsovereenkomst aan de spelersmakelaar.

De rechtbank vanDortmund koos niet voor deze route omdat het volgens haar dringend noodzakelijkwas een verbod uit te vaardigen, aangezien het verwijzen van de zaak naar hetEuropees Hof van Justitie een tijdrovend proces zal zijn.

De uitspraak vande voorzieningenrechter in Nederland op 10 mei 2023 was meer in lijn met derechtbank van Mainz, omdat deze ook geen inhoudelijk oordeel gaf. Omdat deNederlandse rechter, net als alle nationale rechters, gebonden is aan deuitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie, heeft de Nederlandsevoorzieningenrechter in het geschil tussen de European Football AgentsAssociation (EFAA) en Pro Agent enerzijds en de FIFA anderzijds besloten dathet oordeel van het Hof van Justitie van de Europese Unie moet worden afgewachtom eventuele onjuiste beslissingen te voorkomen. Daarom heeft de Nederlandsevoorzieningenrechter de vorderingen van EFAA en Pro Agent afgewezen. Er reestwijfel over de geldigheid van de arbitrageovereenkomst tussen de FIFA envoetbalmakelaars, aangezien deze makelaars geen lid zijn van de FIFA. Devoorzieningenrechter oordeelde dat het niet binnen zijn bevoegdheid lag omhierover een inhoudelijk oordeel te vellen.

Op woensdag 13maart 2024 bevestigde het Gerechtshof van Düsseldorf de eerdere uitspraak vaneen arrondissementsrechtbank in Dortmund. Hiermee zal de voorlopige voorzieningin stand blijven en zullen de FFAR nog steeds niet geïmplementeerd mogen wordentotdat het Hof van Justitie van de Europese Unie zich uit heeft gelaten over deconcurrentiebeperkende werking van de regelgeving voor spelersmakelaars.

Dit is opnieuw eentegenslag voor FIFA. Eerder heeft FIFA via haar officiële kanalen aangekondigddat zij de implementatie van de betreffende artikelen, die ter discussie staan,zal uitstellen totdat het Hof van Justitie van de Europese Unie hierover eenuitspraak heeft gedaan. Desondanks blijft FIFA ervan overtuigd dat het invoerenvan de FFAR een noodzakelijke, proportionele en volledig legale stap is om desysteemfouten in het internationale transfersysteem aan te pakken. Niet alleenalle belanghebbenden in de voetbalwereld, maar ook alle Europese politiekeautoriteiten hebben het belang van een dergelijk regelgevend kader bevestigd.

De belangrijkstevragen die het Hof van Justitie van de Europese Unie moet beantwoorden, hebbenbetrekking op de bevoegdheid van de FIFA om dergelijke regels op te leggen aanspelersmakelaars, aangezien zij geen lid zijn van de FIFA, en op de vraag of deFIFA al dan niet de mededingingswetgeving van de EU schendt door deze regels opte leggen.

In dezevoortdurende juridische saga blijft de uitkomst onzeker, maar één ding isduidelijk: de strijd over de regulering van spelersmakelaars is verre vanvoorbij. De voorlopige voorziening bij het Hof van Justitie van de EuropeseUnie belooft een cruciaal moment te worden in dit voortdurende debat, metgevolgen die verder reiken dan de grenzen van het voetbalveld.

Indien u vragenheeft over het bovenstaande, neemt u dan contact op met ons kantoor.

 

Stef van der Veldt
Advocaat

 

Vissers TelefoonVissers op LinkedInVissers e-mail