De Kansspelautoriteit grijpt in en legt reclame Staatsloterij aan banden

Het is volgens de wet verboden om reclame activiteiten voor kansspelen te ontplooien die gericht zijn op kwetsbare doelgroepen – waaronder jongvolwassenen. Staatsloterij B.V. heeft vanaf 25 mei 2021 een aantal reclamespotjes draaien waarin onder meer gebruik wordt gemaakt van bekende voetbalspelers. Deze reclameactiviteiten van de Staatsloterij gaan volgens de Kansspelautoriteit dus over de rand.

Overtreding

Wat wordt de Staatsloterij nu eigenlijk verweten? Het is volgens de Wet op de Kansspelen (hierna: “WoK”) en daarop gebaseerde Regeling Werving, Reclame en Voorkoming Kansspelverslaving (hierna: “RWRVK”) verboden om reclame te maken die is gericht op kwetsbare doelgroepen. Er is daarbij een specifiek verbod opgenomen in artikel 4 eerste lid RWRVK, dat het verbiedt om bij reclames gebruik te maken van individuele sporters of een team van beroepssporters. De gedachte daarachter is dat deze beroepssporters een groot bereik hebben onder jongvolwassenen (een kwetsbare doelgroep).

Wat is een dwangsom?

Een dwangsom is een vorm van een herstelsanctie waarmee de Kansspelautoriteit de Staatsloterij B.V. maant om de overtreding te staken. Simpel gezegd houdt dit in dat Staatsloterij B.V. een termijn krijgt om de overtreding (de betreffende reclame in dit geval) van de televisie te halen, doen zij dit niet, dan zal de Staatsloterij per overtreding (per uitgezonden reclame) een bedrag van € 100.000,- moeten betalen tot maximaal € 3.500.000,-.

Heeft u nog vragen over het bovenstaande onderwerp, de Wet op de Kansspelen en/of de aanverwante regelgeving, neem dan gerust contact met ons op.

E.J.H. van Namen

Advocaat