Voetbalstorm op komst: bereid je promotionele actie maximaal voor en profiteer mee!
Deze maand gaat het grootste sportevenement ter wereld, het FIFA WK Voetbal, weer van start. Eén maand lang zullen de beste voetballers ter wereld strijden om de felbegeerde wereldbeker en natuurlijk de eeuwige roem. Maar ook ver buiten de zandbak van Qatar zal er een felle strijd plaatsvinden, alleen dan niet op het voetbalveld. Bedrijven willen natuurlijk optimaal gebruikmaken van de losgebarsten voetbalgekte en tijdens het WK zoveel mogelijk de aandacht van consumenten winnen. Grote sportevenementen, zoals het WK, zijn namelijk het perfecte moment om met een promotionele actie extra klanten te verwerven of bestaande klanten te binden aan jouw merk, product of dienst. Met grote en minder grote acties probeert vrijwel elk bedrijf een slaatje te slaan uit het WK. Want ongeacht de sector of branche waarin uw bedrijf actief is, met een beetje creatief denkwerk is er altijd wel een connectie te maken tussen de aangeboden producten/diensten en het WK en de daarmee samenhangende voetbalgekte.
Een actie kan op meerdere manieren worden vormgegeven. Misschien wel de meest bekende actie is het sparen voor voetbal-getinte producten, bijvoorbeeld bij de supermarkt. Enkele voorbeelden van succesvolle acties tijdens eerdere WK’s zijn onder andere: de Wuppies van Albert Heijn (WK 2006), de Heineken Pletterpet (WK 2010) en de Roy Donders-Juichpakken van Jumbo (WK 2014). Een andere veelvoorkomende soort actie is dat consumenten door de aankoop van een bepaald product meedingen naar een mooie prijs, bijvoorbeeld een geldbedrag, tickets voor een voetbalwedstrijd of een (WK-getint) product. Een actie rondom het WK kan dus op alle manieren worden vormgegeven, maar de achterliggende gedachte is altijd hetzelfde: alle commotie die ontstaat rondom het WK maximaal aangrijpen om zoveel mogelijk klanten te werven!
Voor aanbieders van dergelijke winacties is het van belang om op de hoogte te zijn van de regelgeving waaraan zij zich dienen te houden. Afhankelijk van de promotionele actie kan een aanbieder namelijk gebonden zijn aan een aantal strenge regels. Waarbij overtreding kan leiden tot (financiële) sancties. Met name acties waarbij consumenten kans maken om een product of geldprijs te winnen maar geen invloed kunnen uitoefenen op de uitkomst van het spel omdat de winnaar random aangewezen wordt, zijn gebonden aan strenge regels. Dit soort acties zijn gedefinieerd als promotionele kansspelen.
Promotionele kansspelen
Onder promotionele kansspelen wordt verstaan: het bij wijze van promotie geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies, waarbij de aanwijzing van winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers geen overwegende invloed kunnen uitoefenen. Een hele mond vol, kort gezegd houdt het in dat, met een promotioneel kansspel een aanbieder een bepaald product, dienst of merk kan promoten door deelnemers de kans te geven om mee te dingen naar een vooraf bepaalde prijs of premie. Een essentieel onderdeel van een kansspel is dus dat de uitslag van het spel niet van tevoren vaststaat of uitsluitend geschiedt op basis van behendigheid van de speler. Een voorbeeld: als iedereen die tijdens het WK product X koopt automatisch meedingt naar een geheel verzorgde reis naar een voetbalwedstrijd in Londen en de winnaar op willekeurige basis wordt gekozen, dan geldt de actie als een promotioneel kansspel.
In principe is er voor het aanbieden van kansspelen altijd een vergunning vereist. Promotionele kansspelen zijn vrijgesteld van deze vergunningsplicht, in zoverre zij voldoen aan de gestelde eisen. Promotionele kansspelen zijn namelijk gebonden aan de Gedragscode promotionele kansspelen van de Kansspelautoriteit. Deze gedragscode schept de kaders waarbinnen een promotioneel kansspel moet worden georganiseerd. Een van de belangrijkste elementen van deze gedragscode is dat een aanbieder van een promotioneel kansspel meestal algemene spelvoorwaarden zal moeten opstellen.
Ik wil een promotioneel kansspel aanbieden – wat nu?
Wij begrijpen dat met het WK voor de deur aanbieders snel van start willen met het organiseren en uitvoeren van promotionele acties. Wat men ieder geval niet wil, is verzanden in de toepasselijke wet- en regelgeving, waardoor de actie niet kan worden uitgevoerd als gepland of zelfs helemaal in het water valt. Als één van de weinige kantoren gespecialiseerd in zowel de sport- als kansspelbranche hebben wij, speciaal met het oog op het aankomende WK, een praktische handleiding samengesteld waarin de belangrijkste elementen voor de organisatie en uitvoering van een promotioneel kansspel vanuit een juridisch perspectief worden uitgelegd. De handleiding is als volgt opgebouwd:
- Een korte handleiding met uitleg over promotionele kansspelen;
- De belangrijkste do’s en don’ts;
- Een set algemene promotionele spelvoorwaarden.
Door middel van deze handleiding is iedere aanbieder in staat om succesvol een promotioneel kansspel te organiseren. De Handleiding kan worden aangeschaft voor een eenmalige prijs van €200,- (exclusief BTW). Bij interesse kunt u mailen naar onze kansspelexperts: Stef van der Veldt (s.van.der.veldt@vissers-legal.nl) & Etienne van Namen (e.van.namen@vissers-legal.nl).
Behoefte aan extra begeleiding?
Als experts in de kansspelbranche begrijpen wij als geen ander dat het ene promotionele actie de andere niet is. Daardoor is het goed mogelijk dat er voor uw specifieke actie behoefte bestaat aan extra begeleiding bij de vormgeving van uw promotionele kansspel. Bijvoorbeeld wanneer er aanvullende privacy voorwaarden moeten worden opgesteld of indien het onzeker is of de beoogde actie kan kwalificeren als een promotioneel kansspel. In dit geval kunt u ook contact opnemen met één van onze experts op het gebied van kansspelen en zullen zij, samen met u, toewerken naar het beoogde resultaat.